Close Menu
Accentul Zilei
    What's Hot

    Situația este critică la Praid, avertizează Predoiu

    iunie 5, 2025

    București, primul val de caniculă: măsuri autorități

    iunie 5, 2025

    Urs văzut în Alba Iulia, mesaj RO-Alert emis

    iunie 5, 2025
    Accentul Zilei
    • Home
    • Justitie
    • Diverse
    • Politica
    • Sanatate
    • Advertoriale
    • Anunțuri comerciale
    • Editoriale
    • Social
    • Contact
    Accentul Zilei
    Home»Diverse»Cum spunem corect: „Mănânc niște cireși” sau „mănânc niște cireșe”?
    Diverse

    Cum spunem corect: „Mănânc niște cireși” sau „mănânc niște cireșe”?

    martie 31, 2025Niciun comentariu3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Copy Link Email
    Mananc niste cirese sau mananc niste cirese
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Confuzia lingvistică: „Cireși” sau „Cireșe”?

    În peisajul lingvistic românesc, pluralul substantivului „cireașă” continuă să genereze dezbateri aprinse. Ana Iorga, în cadrul rubricii „Pe cuvânt” de la Antena 3 CNN, a clarificat dilema care persistă în rândul vorbitorilor nativi. Conform normelor academice actuale, ambele forme de plural, „cireși” și „cireșe”, sunt corecte atunci când ne referim la fruct. Totuși, utilizarea lor trebuie să fie contextualizată pentru a evita confuziile. Este esențial să distingem între pluralul fructului și cel al pomului, unde „cireși” este forma exclusivă pentru arbori.

    Pluraluri problematice: De la „rucsacuri” la „căpșuni”

    Pluralizarea substantivelor în limba română poate deveni un exercițiu complex, mai ales în cazul unor termeni precum „rucsac” sau „căpșună”. Ana Iorga a subliniat că „rucsacuri” este forma corectă, accentul fiind plasat pe „u”, iar nu pe „i”. În cazul fructului „căpșună”, ambele forme de plural, „căpșuni” și „căpșune”, sunt acceptate, însă utilizarea lor trebuie să fie precisă. Pentru plantă, doar „căpșuni” este admis. Aceste nuanțe lingvistice reflectă complexitatea și flexibilitatea limbii române, dar și necesitatea unei educații lingvistice riguroase.

    Educația lingvistică: O prioritate neglijată?

    Rezultatele simulărilor pentru Evaluarea Națională indică o criză profundă în sistemul educațional românesc. Cu un procent alarmant de 40% dintre elevi care nu reușesc să obțină nota 5 la Limba Română, devine evident că educația lingvistică este tratată superficial. Această situație ridică întrebări serioase despre calitatea actului educațional și despre măsurile necesare pentru a remedia aceste deficiențe. Într-un context în care pluralizarea corectă a substantivelor devine o provocare, este imperativ să se acorde o atenție sporită formării lingvistice a elevilor.

    Impactul tehnologiei asupra învățării

    Într-o eră digitalizată, tot mai mulți elevi renunță la meditațiile clasice în favoarea platformelor online. Această tendință, deși aparent benefică din punct de vedere financiar, ridică întrebări despre eficiența acestor metode alternative. În timp ce accesibilitatea și confortul sunt avantaje evidente, lipsa unei interacțiuni directe cu profesorii poate afecta profund înțelegerea nuanțelor lingvistice și dezvoltarea competențelor critice. Este necesară o analiză riguroasă a impactului acestor schimbări asupra performanțelor academice.

    Normele academice și evoluția limbii

    Dicționarul Ortografic al Limbii Române, actualizat în 2021, reflectă dinamica limbii prin includerea unor termeni noi, precum „criptomonedă”. Pluralul acestui substantiv, „criptomonede”, urmează modelul clasic al substantivelor feminine. Totuși, această evoluție lingvistică trebuie să fie însoțită de o educație adecvată, care să faciliteze înțelegerea și utilizarea corectă a noilor termeni. În absența unei astfel de educații, riscul de a perpetua confuziile lingvistice rămâne ridicat.

    Concluzii implicite: O oglindă a societății

    Problemele legate de pluralizarea substantivelor, rezultatele slabe la examenele naționale și tendințele de digitalizare a educației sunt simptome ale unor deficiențe mai profunde în sistemul educațional și în societate. Aceste aspecte nu doar că reflectă o lipsă de prioritizare a educației, dar și evidențiază nevoia urgentă de reforme sistematice. Într-o lume în continuă schimbare, adaptabilitatea și educația de calitate rămân pilonii esențiali pentru progresul unei națiuni.

    Sursa: www.antena3.ro/actualitate/educatie/cum-spunem-corect-mananc-niste-ciresi-sau-mananc-niste-cirese-741079.html

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Telegram Email Copy Link
    V Carmen

    Related Posts

    Urs văzut în Alba Iulia, mesaj RO-Alert emis

    iunie 5, 2025

    Se redeschide Transalpina între Rânca și Curpăt

    iunie 5, 2025

    Totul despre Bac 2025: reguli și cerințe examen

    iunie 5, 2025

    Comments are closed.

    Top Posts

    CSM inventează proceduri juridice pentru mușamalizarea scandalului Antik Levente și Țarcă Gabriela

    aprilie 3, 2025

    Când transparența deranjează: Angajații din sistemul social românesc folosesc presa pentru a bloca reformele administrative

    mai 23, 2025

    Acuzații grave de corupție și abuz în justiție: Cazul avocaților Matea Daniela, Moș Bogdan și Tomele Sorin

    aprilie 8, 2024

    Oradea: Andor Teodora mama rău famată și Rețeaua Gardner din sistemul Judiciar

    iulie 29, 2024
    Don't Miss

    Situația este critică la Praid, avertizează Predoiu

    iunie 5, 20253 Mins Read

    Criza de la Praid: O Problemă Fără Precedent Într-o declarație recentă, premierul interimar Cătălin Predoiu…

    București, primul val de caniculă: măsuri autorități

    iunie 5, 2025

    Urs văzut în Alba Iulia, mesaj RO-Alert emis

    iunie 5, 2025

    Copiii au nevoie de protecție digitală, spune Nicoleta Pauliuc

    iunie 5, 2025
    • Politica cookies
    • Politica de Confidențialitate
    • Termeni și Condiții
    • Contact
    • Facebook

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.