Dezvăluiri din Culisele Industriei Feroviare: Primul Tren Alstom Coradia Stream Întârzie Intrarea în Circulație
Într-o recentă întâlnire cu jurnaliștii, Gabriel Stanciu, directorul general Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova, a dezvăluit că primul tren Alstom Coradia Stream ar putea să fie pus în operare comercială până la sfârșitul anului, coincizând posibil cu lansarea noului Mers al Trenurilor. Cu toate acestea, planurile sunt umbrite de întârzieri semnificative în procesul de testare și livrare, provocate de lipsa mecanicilor de tren disponibili în perioada estivală și de complexitatea cerințelor de certificare impuse de Uniunea Europeană.
Stanciu a subliniat că, deși 37 de trenuri au fost contractate, doar 12 au fost atribuite pentru operare la CFR Călători, ceea ce ridică probleme serioase privind capacitatea de operare a noilor unități. Mai mult, lipsa mecanicilor în timpul verii a împiedicat efectuarea la timp a testelor necesare, complicând și mai mult situația. În ciuda acestor provocări, Alstom a reușit să găsească soluții temporare cu operatori privați, deși aceasta nu a fost o soluție gratuită.
Producția trenurilor a fost mutată din Polonia în Germania, unde costurile sunt semnificativ mai mari, adăugând o altă stratură de complexitate logistică și financiară la întregul proiect. În ciuda acestor obstacole, Stanciu a asigurat că producția de serie a trenurilor este în curs și că primele unități sunt deja în diverse faze de producție.
În ceea ce privește certificarea trenurilor, România, ca membru al Uniunii Europene, trebuie să se conformeze unor reguli stricte, care includ obținerea a două autorizații esențiale: autorizația de tip și autorizația de introducere pe piață. Aceste cerințe, deși necesare pentru garantarea siguranței și interoperabilității, au contribuit la întârzierea livrării trenurilor.
Stanciu a mai menționat că, în ciuda planurilor inițiale ambițioase, numeroase teste nu au putut fi efectuate în România din cauza lipsei infrastructurii adecvate și a datelor necesare din partea managerilor de infrastructură. Aceasta a necesitat relocarea testelor în Germania, ceea ce a generat costuri suplimentare și decalări în program.
În concluzie, deși Alstom și-a îndeplinit partea de responsabilitate în ceea ce privește producția și livrarea trenurilor, întârzierile în certificare și testare rămân o problemă majoră. Stanciu a exprimat speranța că, dacă totul merge conform planului, testele finale vor fi completate în primul trimestru al anului viitor, permițând astfel trenurilor să intre în sfârșit în operare comercială.