Distincția Controversată: Un Liceu cu Doi Elevi la Bacalaureat Decorat de Președintele Iohannis
Într-un gest care a stârnit nedumerire și discuții aprinse, Președintele Klaus Iohannis a acordat Ordinul „Meritul pentru învățământ” unui liceu din județul Constanța, unde la ultima sesiune de Bacalaureat s-au înscris doar doi elevi, dintre care unul a reușit să promoveze. Acest eveniment a avut loc la Liceul Tehnologic din comuna Mihai Viteazul, o localitate situată la 60 de kilometri de Portul Constanța, care până de curând era considerată o comună obișnuită.
Decizia de a decora această instituție a venit ca o surpriză nu doar pentru comunitatea locală, ci și pentru conducerea școlii. Mituța Borcan, directorul liceului, a mărturisit inițial că a crezut că este vorba de o glumă. „La început am crezut că este o glumă și că nu este un email care este adevărat. La două trei zile am fost sunată de Administrația Prezidențială, care mi-a zis să mă prezint acolo cu un profesor și un elev,” a declarat Borcan.
Primarul localității, Adrian Costache, a exprimat și el confuzia autorităților locale față de criteriile pe baza cărora a fost luată această decizie. „Școala noastră a fost decorată, nu știm pe ce criterii. Nu e decizie locală, nu e prezidențială, eu cred că toate aceste decorații au fost luate la decizia inspectoratelor județene,” a spus Costache.
Profesorii, pe de altă parte, sugerează că distincția a fost acordată pentru implicarea lor în proiecte educaționale și pentru contribuția la dezvoltarea rurală. Elevii și localnicii, deși surprinși, consideră că școala merită această recunoaștere. „Învățăm, ne distrăm așa cum trebuie la ore,” a spus un elev, în timp ce un altul a adăugat: „Profesorii noștri sunt foarte de treabă și reușim să înțelegem foarte bine materia.” Un localnic a confirmat: „Merită, da!”
În ciuda numărului redus de elevi care au participat la Bacalaureat, se pare că decizia președintelui a fost influențată de eforturile depuse de unitatea de învățământ în ultimii ani pentru dezvoltarea și dotarea cu echipamente de ultimă generație. Această distincție rămâne un subiect de discuție în comunitate și ridică întrebări despre criteriile de evaluare și selecție în acordarea recunoașterilor naționale în domeniul educației.